• امروز شنبه بیست و هشتم مهر 1397 

اخبار سازمان اوقاف

مطالب ویژه

دیرین دیرین

خدمات غيرحضوري

سامانه شکايات

پیام آیت الله ناصری// وقف نوری برای واقف و برای جامعه اسلامی است

پیام آیت الله ناصری// وقف نوری برای واقف و برای جامعه اسلامی است

حضرت آیت الله ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد پیامی را به مناسبت دهه بزرگداشت وترویج وقف صادر نمودند.

 دوشنبه 8 آذر 1395   131  0      

بسم الله الرحمن الرحیم
در جهان بینی توحیدی، همه کالا ها و مواد ،مخلوق خداوند متعال و ملک حقیقی اوست. جوهر و ‏روح این عقیده این است که همه چیز از آن خداوند است و هیچ کس جز او مالک حقیقی و واقعی ‏آن نیست .( لله ما فی السماوات و ما فی الارض- بقره 284 ) این مضمون در آیات زیاد تکرار شده ‏است. حتی در اموالی که به ظاهر به دست بشر ساخته شده است و به صورت فراورده های ‏دست ساز انسان در آمده در حقیقت ملک خداست. ( و آتوهم من مال الله الذی آتاکم ...-نور 34-‏‏33) و از آن مال که خدا به شما داده است به آنان بدهید. از آن بالاتر این که در ایمان توحیدی ، ‏خود انسان که کالا ها و مواد را به طور قراردادی و اعتباری در اختیار می گیرد و ملک خوانده می ‏شود ملک خداوند است و در اختیار اوست و حیات و مرگ و قدرت و توان و تحرک و تحول و پویایی ‏به دست توانای حضرت باری تعالی است. پیامبر می فرمایند: ( ان الله القادر علی ما اقدرهم علیه و ‏المالک لما ملکهم ایاه- تحف العقول32 ) ‏
خداوند هر چیز و هر کاری که آنان ( بندگان) را برآن قادر ساخته است از حیطه قدرت او نیز بیرون ‏نیست و آنچه را ملک ایشان قرار داده خود نیز مالک آن است. بنابر این آنچه به دست انسان است ‏وکالتی و عاریتی است که باید با کار و تلاش شخصی و به طور محدود از آن استفاده کند و به ‏مقدار نیاز آن ها را در حوزه مالکیت شخصی در آورند و در این بهره برداری بکوشند که در جهت ‏رضای مالک حقیقی گام بردارند. ملکیت عاریتی در قرآن چنین تبیین شده که ( ءآمنوا بالله و رسوله ‏و انفقوا  مما جعلکم مستخلفین فیه – حدید 7) به خدا و پیامبرش ایمان بیاورید و از آنچه شما را در ‏آن جانشین قرار داده انفاق کنید . انفاق و جداسازی بخش هایی از اموال شخصی و هزینه آن در ‏موارد نیاز های فرد و یا اجتماعی کاری شایسته و ارزشمند است این اصل درست در راستای تراکم ‏ستیزی و تکاثر زدایی است همچنین زمینه پرکردن حفره های اقتصادی و توان بخشی به ناتوانان و ‏نیز توزیعی مجدد از ثروت و بازگشت به عمومیت و بهره مندی همگانی از آن است.‏
توجه به مسائل اجتماعی و کوشش در سامان یابی مسائل آن  و همکاری و همیاری در این زمینه ‏تکلیفی همگانی مخصوصا تکلیفی است بر عهده متمولین  و ثروتمندان. پیامبر (ص) به روایت امام ‏صادق (ع) می فرمایند: ( من اصبح لا یهتم ّ بامور المسلمین فلیس منهم) کسی که بامداد برخیزد ‏بی آنکه به فکر سامان دادن به کار های مسلمانان نباشد مسلمان نیست. برای یاری رسانی و ‏تعاون و کمک به ناتوانان، تنها بسنده کردن به پرداخت حقوق واجب یعنی خمس و زکات، نادرست و ‏غیر اسلامی است زیرا اسلام بیش از آنچه به نام حقوق شرعی معروف است مسئولیت بر دوش ‏توانمندان نهاده است این موضوع به صراحت در سخنی از امام مطرح شده است، امام می ‏فرمایند: در صورتی که مشکلات اقتصادی جامعه با پرداخت های معینی (خمس و زکات ) برطرف ‏نگردید باید از اصل اموال هزینه کرد. و تا حصول این هدف تکلیف است و اموال شخصی باید در ‏راستای منافع اجتماعی و امت اسلامی سرمایه گذاری شود. نمونه بارز این انفاق و این تعاون ‏اجتماعی وقف است که از دیرباز در جامعه اسلامی حاکم بوده و در این زمان نیز کم و بیش به این ‏اصل خیر و خداپسندانه پرداخته می شود. وقف حافظ منافع فرهنگی خیر و خیّر است . وقف نگاه ‏خدایی به انسان ها است . وقف پایداری همیشگی انسان در جهان ابدیت است. وقف مصداق ‏احبب اخاک المسلم است یعنی برادر مسلمانت را دوست بدار ، وقف فرار از تباهی و فساد در ‏تراکم مال و مال افزونی است، وقف مصداق (مثل الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله – بقره261) ‏است. و در یک کلام ، وقف نور است برای واقف و برای جامعه اسلامی و برای نگهداری فرهنگ ‏توحیدی و خدایی. خداوند به واقفان و خیران و دست اندرکاران امر وقف برکت و کرامت عنایت ‏فرماید. و در روز واپسین که هیچ یک از امور دنیایی به کار نمی آید اقدام نیکشان را سرمایه جزای ‏خیرشان قرار دهد. انشا الله 
برچسب ها  

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار